Rewolucyjna modernizacja trasy Białystok-Ełk: pięć firm walczy o rekordową inwestycję PKP

W ostatnim czasie ogłoszony został przetarg na modernizację kluczowej linii kolejowej łączącej Białystok z Ełkiem. Zainteresowanie tym projektem było ogromne, co potwierdza fakt, że pięć firm złożyło swoje oferty. Rozpiętość kosztów, od około 4,5 miliarda złotych do ponad 6,6 miliarda złotych, ukazuje skalę i złożoność tego przedsięwzięcia. Projekt ten stanowi jedną z najważniejszych inwestycji w historii PKP PLK.

Znaczenie inwestycji dla PKP PLK

Linia Białystok-Ełk to fragment międzynarodowego korytarza kolejowego znanego jako Rail Baltica. Jej modernizacja, której koszt szacuje się na około 6 miliardów złotych, jest największym przedsięwzięciem prowadzonym przez PKP PLK. Przetarg został ogłoszony na początku stycznia, a jego warunki były kilkukrotnie zmieniane zanim doszło do otwarcia ofert 12 sierpnia.

Kto rywalizuje o realizację projektu?

Z opublikowanych informacji wynika, że pięć konsorcjów wyraziło chęć realizacji tej inwestycji. Najniższą ofertę, przekraczającą 4,5 miliarda złotych, przedstawiło konsorcjum Torpol i Mirbud. Z kolei najwyższą propozycję, wynoszącą ponad 6,6 miliarda złotych, złożyły firmy Strabag i Zue. Pozostałe oferty kształtują się następująco:

  • Konsorcjum Torpol i Mirbud – ponad 4,5 mld zł;
  • Konsorcjum Budimex, Budimex Kolejnictwo i Porr – około 5 mld zł;
  • Konsorcjum pięciu firm, w tym Track Tec Construction i Unibep – ponad 5,2 mld zł;
  • Firmy Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor i Trakcja – 5,5 mld zł;
  • Konsorcjum Strabag i Zue – ponad 6,6 mld zł.

Ocena złożonych ofert jest obecnie w toku i to PKP PLK będzie decydować o wyborze wykonawcy.

Co przyniesie modernizacja linii Białystok-Ełk?

Planowane zakończenie inwestycji przewidziano na 2029 rok. Projekt obejmuje budowę nowych torów, które zostaną zelektryfikowane, co pozwoli na znaczne przyspieszenie ruchu pociągów. Po zakończeniu modernizacji, pasażerskie składy będą mogły osiągać prędkość od 160 do 200 km/h, a towarowe do 120 km/h. Ponadto, osiem stacji i dziesięć przystanków osobowych zostanie zmodernizowanych zgodnie z najnowszymi standardami.

Podział projektu na etapy

Cała trasa została podzielona na trzy odcinki. Dwa z nich mają już zatwierdzone decyzje lokalizacyjne wydane przez wojewodę podlaskiego. Pierwszy obejmuje obszar miasta i gminy Grajewo, drugi to 22-kilometrowy fragment w powiecie białostockim, prowadzący od Białegostoku przez gminy Choroszcz i Dobrzyniewo Duże. Trzeci odcinek znajduje się na terenie powiatu monieckiego.