W regionie coraz częściej dochodzi do dyskusji na temat zarządzania infrastrukturą drogową. Starostwa podkreślają, że niektóre drogi, które obecnie należą do powiatów, powinny być zarządzane przez lokalne samorządy, ponieważ nie spełniają one standardów dróg powiatowych.
Kontrowersje wokół zarządzania drogami
Piotr Rusiecki, starosta, zaznacza, że decyzje o przekazaniu dróg lokalnym władzom nie zawsze spotykają się z entuzjazmem wójtów oraz burmistrzów. Władze muszą znaleźć rozwiązania zaakceptowane przez obie strony, aby uniknąć sytuacji, w której różni zarządcy odpowiadają za różne odcinki tej samej ulicy, jak ma to miejsce w Augustowie. Według starosty, istnieje wiele dróg, które powinny być zarządzane przez lokalne samorządy, a nie przez powiat.
Przykład udanej współpracy
Podczas ostatniej sesji rady powiatu podjęto decyzję o przekazaniu części trasy Pomiany – Barszcze gminie Bargłów Kościelny. Zgodnie z porozumieniem zawartym z wójtem i radą gminy, powiat zobowiązał się do modernizacji drogi Barszcze – Bargłów Kościelny – Pomiany. W zamian za to, gmina przejęła ponad 4,5 kilometra tej trasy. Takie działania pokazują, jak gminy mogą aktywnie uczestniczyć w procesie naprawy dróg lokalnych.
Sytuacja w Augustowie
Augustów posiada aż 47 kilometrów dróg powiatowych. Oprócz głównych ulic, jak Wojska Polskiego, Rajgrodzka czy 3 Maja, obejmują one również mniejsze drogi osiedlowe. Zarządzanie tak rozbudowaną siecią drogową wymaga koordynacji i współpracy między różnymi szczeblami samorządowymi.
