Wzrost wypadków rowerzystów w Białymstoku mimo 171 km dróg rowerowych: Co dalej?

Rowery od dawna cieszą się dużą popularnością wśród Polaków, ale ostatnie dane wskazują, że ich wykorzystanie wykracza poza rekreację, stając się integralną częścią codziennego życia. Analiza wykorzystania rowerów w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem Białegostoku, ukazuje zarówno osiągnięcia, jak i wyzwania stojące przed miastem w zakresie rozwoju przyjaznej rowerzystom infrastruktury.

Coraz większe zainteresowanie rowerami

W Polsce umiejętność jazdy na rowerze deklaruje większość obywateli, a 89% korzysta z własnych dwóch kółek. Popularność rowerów miejskich (49%) i górskich (32%) w Białymstoku nie zaskakuje, ale warto zauważyć mniejsze zainteresowanie modelami szosowymi (11,9%) i gravelowymi (4,2%). Rowery elektryczne wybiera tylko 4,9% mieszkańców, co może wynikać z ich wyższych kosztów.

Motywacje i korzyści płynące z jazdy na rowerze

Motywacje Polaków do jazdy na rowerze są różnorodne, ale dominują te związane z poprawą zdrowia i relaksacją. Aż 60,8% uczestników badania podkreśla znaczenie roweru dla redukcji stresu i poprawy samopoczucia, a prawie tyle samo, bo 60,7%, zwraca uwagę na korzyści fizyczne. Dla wielu rower jest też sposobem na spędzanie czasu z bliskimi (34%) oraz praktycznym środkiem transportu (27%).

Białystok: Infrastruktura rowerowa i bezpieczeństwo

W Białymstoku istnieje 171 km tras rowerowych, co zapewnia 1,7 km ścieżek na kilometr kwadratowy miasta. Mimo że długość dróg rowerowych stanowi 37% wszystkich dróg publicznych, co odpowiada średniej krajowej, miasto ma jeszcze nad czym pracować. Brak mobilnych stacji naprawczych stanowi wyzwanie dla rowerzystów, choć inteligentny totem rowerowy jest krokiem w dobrym kierunku.

Zwiększona liczba wypadków z udziałem rowerzystów, która w 2024 roku wyniosła 209 przypadków, podkreśla potrzebę poprawy bezpieczeństwa. Wzrastająca popularność rowerów wymaga nie tylko lepszej infrastruktury, ale także działań edukacyjnych.

Wyzwania dla systemu BiKeR

Miejski system wypożyczalni, BiKeR, działał w 2024 roku przez 7 miesięcy. Wysoka opłata początkowa w wysokości 20 zł, mimo darmowych pierwszych 20 minut jazdy, może odstraszać potencjalnych użytkowników. W ofercie dominują rowery miejskie i tandemy, co wskazuje na potrzebę urozmaicenia dostępnych modeli.

Dalsze inwestycje w rozwój infrastruktury rowerowej są kluczowe dla Białegostoku i całego regionu. Rower staje się coraz bardziej nie tylko narzędziem rekreacji, ale również środkiem transportu i okazją do budowania więzi społecznych. Wzrost zainteresowania rowerami wymaga przemyślanego podejścia do ich integracji z przestrzenią miejską.