Dr Emilia Żyłkiewicz-Płońska zdobywa grant na badania nad rozwojem młodzieży w Polsce

W świecie nauki, gdzie precyzja i innowacyjność odgrywają kluczową rolę, dr Emilia Żyłkiewicz-Płońska z Uniwersytetu w Białymstoku osiągnęła znakomity sukces. Dzięki konkursowi Miniatura 9, zorganizowanemu przez Narodowe Centrum Nauki, otrzymała dofinansowanie na realizację pilotażowych badań nad skalą Developmental Assets Profile (DAP). Ten projekt, mający na celu diagnozę młodzieży w wieku 11-18 lat, uzyskał wsparcie finansowe w wysokości ponad 43 tysięcy złotych.

Nowe spojrzenie na rozwój młodzieży

Projekt dr Żyłkiewicz-Płońskiej koncentruje się na adaptacji i walidacji skali DAP do polskich warunków. Skala ta, opracowana przez amerykańską organizację Search Institute, ocenia 40 zasobów rozwojowych młodzieży. Ich podział obejmuje zarówno zasoby wewnętrzne, takie jak zaangażowanie w naukę i pozytywne wartości, jak i zewnętrzne, w tym wsparcie i konstruktywne wykorzystanie czasu. Skala DAP już teraz cieszy się międzynarodowym uznaniem, będąc przetłumaczoną na wiele języków i charakteryzując się wysoką trafnością.

Przebieg projektu

Planowane działania obejmują tłumaczenie skali na język polski i przeprowadzenie badań pilotażowych. Te testy zostaną wykonane wśród uczniów szkół podstawowych i licealistów, co pozwoli na stworzenie ostatecznej wersji narzędzia badawczego. Następnie przewidywane jest przeprowadzenie badań na skalę ogólnopolską.

Znaczenie holistycznego podejścia

Jednym z głównych celów projektu jest umożliwienie holistycznej diagnozy zasobów młodzieży w Polsce. Adaptacja skali DAP pozwoli na kompleksowe spojrzenie na indywidualne i środowiskowe zasoby młodzieży, oferując jednocześnie możliwość porównania wyników z innymi krajami. Taka diagnoza dostarczy cennych informacji na temat wsparcia i potrzeb młodych ludzi.

Dr Żyłkiewicz-Płońska jest jedną z 92 naukowców, którzy dzięki konkursowi MINIATURA 9 mają szansę na realizację swoich badań. Konkurs ten ma na celu wspieranie inicjatyw naukowych, które mogą stać się podstawą dla dalszych projektów badawczych, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym.