Rewolucyjny projekt modernizacji linii kolejowej Białystok-Ełk, kluczowego fragmentu międzynarodowego korytarza Rail Baltica, otwiera nowy rozdział w historii inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. PKP Polskie Linie Kolejowe dokonały wyboru ofert w największym przetargu, jaki dotychczas przeprowadziła spółka, co zwiastuje nową erę dla transportu kolejowego w regionie.
Nowa jakość na trasie Białystok-Ełk
Ogłoszony na początku roku przetarg na modernizację ponad 100-kilometrowego odcinka między Białymstokiem a Ełkiem przyciągnął uwagę branży, zwłaszcza że jego wartość sięga imponujących kwot. Najtańsza z ofert, złożona przez konsorcjum Torpol i Mirbud, opiewa na nieco ponad 4,5 miliarda złotych, podczas gdy najdroższa, przedstawiona przez Strabag i Zue, wynosi ponad 6,6 miliarda złotych.
Innowacyjne podejście do przetargu
Podkreślając znaczenie postępowania, PKP PLK postanowiły ograniczyć udział w przetargu do firm z Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Takie podejście zapewnia większą kontrolę nad realizacją projektu oraz gwarantuje, że inwestycja będzie prowadzona zgodnie z najwyższymi standardami.
Szybciej i bezpieczniej dzięki modernizacji
Planowana modernizacja linii Białystok-Ełk, obejmująca m.in. budowę drugiego toru, umożliwi pasażerskim pociągom osiąganie prędkości do 200 km/h. Dzięki temu czas podróży skróci się do 55 minut, co znacząco przyspieszy połączenia w regionie. Prace, jak zapowiada Marcin Mochocki z zarządu PKP PLK, będą prowadzone w taki sposób, aby nie zakłócać bieżącego ruchu kolejowego.
Strategiczne znaczenie Rail Baltica
Rail Baltica to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w regionie, mająca na celu połączenie Polski z krajami bałtyckimi: Litwą, Łotwą i Estonią. Choć realizacja projektu na odcinku Białystok-Ełk została opóźniona, jej zakończenie zaplanowano na rok 2029. Mieszkańcy regionu z niecierpliwością czekają na poprawę jakości podróży, co wpłynie na ich codzienne życie.
Oferty przetargowe tworzą pięć konsorcjów, w tym:
- Torpol i Mirbud – ponad 4,5 miliarda złotych;
- Budimex, Budimex Kolejnictwo i Porr – około 5 miliardów złotych;
- Track Tec Construction i partnerzy – ponad 5,2 miliarda złotych;
- Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor i Trakcja – 5,5 miliarda złotych;
- Strabag i Zue – ponad 6,6 miliarda złotych.
Modernizacja linii Białystok-Ełk jest nie tylko inwestycją w infrastrukturę, ale także w przyszłość regionu, oferując mieszkańcom szybsze i bardziej komfortowe podróże.
