Unijne fundusze wspierają modernizację odcinka Rail Baltica realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA

Polska część międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica, rozciągająca się od Czyżewa do Białegostoku, jest poddawana procesowi modernizacji. PKP Polskie Linie Kolejowe SA, przy wsparciu finansowym z funduszy Europejskich, są zaangażowane w ten projekt. Inwestycja jest współfinansowana za pomocą środków z instrumentu „Łącząc Europę”, znanego również jako CEF. Informacje na temat postępów prac na linii Czyżew-Białystok zostały udostępnione przez PKP.

Przed okresem świątecznym, ruch dwutorowy został uruchomiony między stacjami Łapy i Białystok. To oznacza, że pociągi już jeżdżą po dwóch nowych torach na całej trasie Rail Baltica w Podlaskiem, od Czyżewa do Białegostoku. Wyjątek stanowią jedynie stacje Łapy i Białystok, gdzie prace ciągle trwają. W grudniu podróżni mogli skorzystać z nowych peronów na stacjach i przystankach takich jak: Racibory, Zdrody Nowe, Łapy Osse, Uhowo, Bojary, Baciuty, Niewodnica, Trypucie, Klepacze i Białystok Zielone Wzgórza. Użytkowanie rozpoczęło również drugie dwustumetrowe przejście nad Narwią w Uhowie. W efekcie, podróż pomiędzy Białymstokiem a Warszawą będzie krótsza o średnio 10 minut. Ruch dwutorowy poprawia także płynność ruchu pociągów i zwiększa bezpieczeństwo.

Prace przy budowie dwupoziomowych skrzyżowań, takich jak wiadukty czy tunele, są na zaawansowanym etapie. Na odcinku Czyżew-Białystok planowana jest budowa 25 skrzyżowań bezkolizyjnych. Kierowcy już korzystają z obiektów, które zostały otwarte ostatnio w Łapach i Niewodnicy. Obecnie w budowie jest jeszcze 16 obiektów, które będą sukcesywnie oddane do użytku – poinformował Tomasz Łotowski, reprezentujący PKP Polskie Linie Kolejowe SA.