Polska część międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica, rozciągająca się od Czyżewa do Białegostoku, jest poddawana procesowi modernizacji. PKP Polskie Linie Kolejowe SA, przy wsparciu finansowym z funduszy Europejskich, są zaangażowane w ten projekt. Inwestycja jest współfinansowana za pomocą środków z instrumentu „Łącząc Europę”, znanego również jako CEF. Informacje na temat postępów prac na linii Czyżew-Białystok zostały udostępnione przez PKP.
Przed okresem świątecznym, ruch dwutorowy został uruchomiony między stacjami Łapy i Białystok. To oznacza, że pociągi już jeżdżą po dwóch nowych torach na całej trasie Rail Baltica w Podlaskiem, od Czyżewa do Białegostoku. Wyjątek stanowią jedynie stacje Łapy i Białystok, gdzie prace ciągle trwają. W grudniu podróżni mogli skorzystać z nowych peronów na stacjach i przystankach takich jak: Racibory, Zdrody Nowe, Łapy Osse, Uhowo, Bojary, Baciuty, Niewodnica, Trypucie, Klepacze i Białystok Zielone Wzgórza. Użytkowanie rozpoczęło również drugie dwustumetrowe przejście nad Narwią w Uhowie. W efekcie, podróż pomiędzy Białymstokiem a Warszawą będzie krótsza o średnio 10 minut. Ruch dwutorowy poprawia także płynność ruchu pociągów i zwiększa bezpieczeństwo.
Prace przy budowie dwupoziomowych skrzyżowań, takich jak wiadukty czy tunele, są na zaawansowanym etapie. Na odcinku Czyżew-Białystok planowana jest budowa 25 skrzyżowań bezkolizyjnych. Kierowcy już korzystają z obiektów, które zostały otwarte ostatnio w Łapach i Niewodnicy. Obecnie w budowie jest jeszcze 16 obiektów, które będą sukcesywnie oddane do użytku – poinformował Tomasz Łotowski, reprezentujący PKP Polskie Linie Kolejowe SA.