Pięć firm walczy o rekordową modernizację trasy Białystok-Ełk za 6 miliardów złotych

Pięć firm budowlanych wyraziło chęć modernizacji trasy kolejowej Białystok-Ełk, co potwierdzają złożone przez nie oferty w zakończonym przetargu. Propozycje te wahają się od 4,5 do ponad 6,6 miliarda złotych, co czyni tę inwestycję jedną z największych w historii PKP PLK.

Znaczenie trasy Białystok-Ełk w projekcie Rail Baltica

Linia kolejowa łącząca Białystok z Ełkiem jest częścią międzynarodowego projektu Rail Baltica, który ma na celu połączenie krajów bałtyckich z siecią europejską. Całkowity koszt inwestycji szacuje się na około 6 miliardów złotych, co czyni ją kluczowym przedsięwzięciem dla PKP PLK.

Proces przetargowy i jego wyniki

Na początku stycznia PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację 100-kilometrowego odcinka tej trasy. Termin składania ofert został kilkukrotnie przesunięty, a ostateczne ich otwarcie nastąpiło 12 sierpnia. Zainteresowanie wyraziło pięć konsorcjów, które złożyły oferty o różnej wartości.

Analiza złożonych ofert

Najniższą ofertę wyceniły firmy Torpol i Mirbud na ponad 4,5 miliarda złotych, podczas gdy najwyższą propozycję, wynoszącą ponad 6,6 miliarda złotych, złożyło konsorcjum Strabag i Zue. Pozostałe oferty kształtują się następująco:

  • Konsorcjum Budimex, Budimex Kolejnictwo i Porr – około 5 miliardów złotych;
  • Konsorcjum pięciu firm, w tym Track Tec Construction i Unibep – ponad 5,2 miliarda złotych;
  • Firmy Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor i Trakcja – 5,5 miliarda złotych.

Modernizacja: zmiany i korzyści

Planowane prace obejmują budowę dwóch torów oraz ich elektryfikację. Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość od 160 do 200 km/h, a towarowe do 120 km/h. Zmodernizowanych zostanie osiem stacji oraz dziesięć przystanków osobowych, gdzie pojawi się nowoczesny system informacji pasażerskiej.

Czas realizacji i podział inwestycji

Zakończenie inwestycji planowane jest na 2029 rok. Trasa kolejowa podzielona jest na trzy kluczowe odcinki: dwa z nich mają już decyzje lokalizacyjne wydane przez wojewodę podlaskiego. Obejmują one m.in. obszar miasta i gminy Grajewo oraz odcinek w powiecie białostockim. Trzeci fragment trasy znajduje się na terenie powiatu monieckiego.

Aktualnie PKP PLK analizuje złożone oferty, aby wybrać najkorzystniejszą opcję dla realizacji tego strategicznego przedsięwzięcia.