Pięć firm budowlanych wyraziło chęć modernizacji trasy kolejowej Białystok-Ełk, co potwierdzają złożone przez nie oferty w zakończonym przetargu. Propozycje te wahają się od 4,5 do ponad 6,6 miliarda złotych, co czyni tę inwestycję jedną z największych w historii PKP PLK.
Znaczenie trasy Białystok-Ełk w projekcie Rail Baltica
Linia kolejowa łącząca Białystok z Ełkiem jest częścią międzynarodowego projektu Rail Baltica, który ma na celu połączenie krajów bałtyckich z siecią europejską. Całkowity koszt inwestycji szacuje się na około 6 miliardów złotych, co czyni ją kluczowym przedsięwzięciem dla PKP PLK.
Proces przetargowy i jego wyniki
Na początku stycznia PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację 100-kilometrowego odcinka tej trasy. Termin składania ofert został kilkukrotnie przesunięty, a ostateczne ich otwarcie nastąpiło 12 sierpnia. Zainteresowanie wyraziło pięć konsorcjów, które złożyły oferty o różnej wartości.
Analiza złożonych ofert
Najniższą ofertę wyceniły firmy Torpol i Mirbud na ponad 4,5 miliarda złotych, podczas gdy najwyższą propozycję, wynoszącą ponad 6,6 miliarda złotych, złożyło konsorcjum Strabag i Zue. Pozostałe oferty kształtują się następująco:
- Konsorcjum Budimex, Budimex Kolejnictwo i Porr – około 5 miliardów złotych;
- Konsorcjum pięciu firm, w tym Track Tec Construction i Unibep – ponad 5,2 miliarda złotych;
- Firmy Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor i Trakcja – 5,5 miliarda złotych.
Modernizacja: zmiany i korzyści
Planowane prace obejmują budowę dwóch torów oraz ich elektryfikację. Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość od 160 do 200 km/h, a towarowe do 120 km/h. Zmodernizowanych zostanie osiem stacji oraz dziesięć przystanków osobowych, gdzie pojawi się nowoczesny system informacji pasażerskiej.
Czas realizacji i podział inwestycji
Zakończenie inwestycji planowane jest na 2029 rok. Trasa kolejowa podzielona jest na trzy kluczowe odcinki: dwa z nich mają już decyzje lokalizacyjne wydane przez wojewodę podlaskiego. Obejmują one m.in. obszar miasta i gminy Grajewo oraz odcinek w powiecie białostockim. Trzeci fragment trasy znajduje się na terenie powiatu monieckiego.
Aktualnie PKP PLK analizuje złożone oferty, aby wybrać najkorzystniejszą opcję dla realizacji tego strategicznego przedsięwzięcia.
