Pięć firm walczy o modernizację kluczowego odcinka kolejowego Białystok – Ełk

PKP Polskie Linie Kolejowe podjęły kolejny krok w kierunku modernizacji kluczowych tras kolejowych w Polsce, otwierając oferty w przetargu dotyczącym odcinka Białystok – Ełk. Proces ten przyciągnął zainteresowanie pięciu dużych wykonawców, co zapowiada intensywną rywalizację o kontrakt na realizację tego projektu.

Analiza ofert wykonawców

W odpowiedzi na przetarg złożono pięć ofert, które znacząco różnią się pod względem wartości finansowej. Najwyższą kwotę, wynoszącą 6 675 810 546,96 zł brutto, zaproponowało konsorcjum złożone m.in. z STRABAG Sp. z o.o. i ZUE S.A. Natomiast najniższą ofertę, opiewającą na 4 566 983 422,63 zł brutto, przedstawiło konsorcjum TORPOL S.A. i MIRBUD S.A. Pozostałe oferty mieszczą się pomiędzy tymi wartościami, co pokazuje różnorodność podejść do wyceny prac.

Planowane prace modernizacyjne

Główne zadania przewidziane w ramach projektu obejmują kompleksową modernizację oraz budowę dwutorowej linii kolejowej nr 38. Odcinki Białystok – Knyszyn oraz Osowiec – Ełk zostaną dostosowane do nowych standardów, co ma na celu znaczące usprawnienie ruchu kolejowego. Dodatkowo, rozważane są różne opcje rozszerzenia prac, w tym budowa i modernizacja infrastruktury między Knyszynem a Osowcem oraz realizacja szeregu obiektów inżynieryjnych, jak wiadukty i przejścia pod torami.

Przewidywane korzyści dla podróżnych

Rezultatem inwestycji będzie znaczne skrócenie czasu przejazdu na trasie Białystok – Ełk. Po zakończeniu prac, pociągi będą mogły pokonywać tę trasę z prędkością 200 km/h, co umożliwi podróż w zaledwie 55 minut. To oznacza oszczędność czasu dla pasażerów o około pół godziny w porównaniu do obecnych warunków.

PKP Polskie Linie Kolejowe planują zakończyć proces przetargowy do końca 2025 roku, co pozostawia jeszcze sporo czasu na dokładną analizę ofert i wyłonienie najlepszego wykonawcy do realizacji tego strategicznego przedsięwzięcia.