Kto zdobędzie rekordowy kontrakt na modernizację linii Białystok – Ełk?

Modernizacja połączenia kolejowego między Białymstokiem a Ełkiem nabiera tempa. PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) ogłosiły wyniki przetargu, który jest jednym z największych w historii tej spółki. Pięć konsorcjów zgłosiło swoje oferty, a różnice w proponowanych kosztach sięgają miliardów złotych.

Przetarg dotyczy unowocześnienia linii nr 38 (E75) na odcinku przekraczającym 100 kilometrów. Najniższą ofertę, opiewającą na 4,567 miliarda złotych brutto, przedstawiło konsorcjum Torpol i Mirbud. Po zakończeniu inwestycji, pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 200 km/h, co skróci czas przejazdu między Białymstokiem a Ełkiem do około 55 minut.

Oferty i ich zróżnicowanie

W przetargu wystartowało pięć konsorcjów z ofertami o zróżnicowanej wysokości:

  • Torpol i Mirbud – 4,567 mld zł (z podstawowym zamówieniem za 2,646 mld zł).
  • Budimex, Budimex Kolejnictwo i PORR – 4,978 mld zł (podstawowe zamówienie na 2,901 mld zł).
  • Track Tec Construction, Intop, Intop Warszawa, Unibep i PPM-T – 5,220 mld zł (zamówienie podstawowe 3,059 mld zł).
  • PUT Intercor i Trakcja – 5,546 mld zł (zamówienie podstawowe 3,322 mld zł).
  • Strabag i ZUE – 6,676 mld zł (zamówienie podstawowe 3,895 mld zł).

Budżet przewidziany przez PLK na podstawowe zamówienie wynosił 3,777 miliarda złotych. Większość ofert mieści się w tym zakresie, co może dawać nadzieję na oszczędności lub realizację dodatkowych prac.

Szczegóły inwestycji

Modernizacja ma być realizowana w formule „projektuj i buduj”, co obejmuje szeroki zakres prac. Najważniejsze z nich to:

  • dołożenie drugiego toru na całym odcinku,
  • zastąpienie przejazdów kolejowych bezkolizyjnymi skrzyżowaniami,
  • przebudowa i budowa nowych stacji oraz przystanków, takich jak Białystok Starosielce czy nowe przystanki Dziękonie i Ciemnoszyje,
  • wdrożenie systemu ETCS poziomu 2 oraz dostosowanie infrastruktury do obsługi pociągów towarowych o długości do 750 metrów i prędkości do 120 km/h.

Podstawowe zamówienie obejmuje fragmenty między Białymstokiem a Knyszynem oraz Osowcem a Ełkiem. Odcinek Knyszyn – Osowiec może zostać zrealizowany jako opcja, w zależności od dostępności środków finansowych.

Znaczenie dla regionu i pasażerów

Modernizacja linii kolejowej przyniesie liczne korzyści zarówno dla pasażerów, jak i dla regionu. Przede wszystkim skróci się czas podróży między Białymstokiem a Ełkiem do około 55 minut. Likwidacja przejazdów kolejowych i budowa wiaduktów zwiększy bezpieczeństwo na drogach oraz zmniejszy ryzyko kolizji. Nowe i przebudowane przystanki dostosowane będą do potrzeb lokalnych mieszkańców, co poprawi dostępność komunikacyjną.

Rail Baltica i znaczenie przetargu

Przetarg ten jest częścią większego projektu Rail Baltica, który ma na celu połączenie Polski z krajami bałtyckimi w ramach unijnego korytarza transportowego TEN-T. Wcześniej zmodernizowano już odcinek Czyżew – Białystok, co skróciło czas podróży do Warszawy. Obecnie realizowane prace nad odcinkiem Białystok – Ełk są kluczowe dla dalszego rozwoju tego międzynarodowego połączenia kolejowego.

Po zakończeniu formalnej oceny ofert PKP PLK wybierze wykonawcę. Prace mają zakończyć się w 2029 roku, z uwzględnieniem konieczności utrzymania ruchu pociągów podczas budowy. Etapowe zamknięcia torów będą wymagały precyzyjnego planowania organizacji ruchu, aby zminimalizować utrudnienia dla pasażerów.