Gigantyczna inwestycja kolejowa w Polsce wstrzymana: co z kontraktem za 6 miliardów?

Przebudowa linii kolejowej łączącej Ełk i Białystok stanowi jeden z najistotniejszych projektów infrastrukturalnych w Polsce. Proces wyboru wykonawcy wciąż trwa, co opóźnia rozpoczęcie prac. PKP PLK zdecydowały o wykluczeniu firm spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego z przetargu, co jest znaczącym krokiem, szczególnie biorąc pod uwagę skalę inwestycji, której koszt szacuje się na 6 miliardów złotych.

Ambitne plany i ogromne koszty

Przebudowa 100-kilometrowej trasy Białystok-Ełk to największy projekt kolejowy w Polsce. Przewiduje się, że zostanie on zakończony do 2029 roku. Modernizacja obejmie osiem stacji i dziesięć przystanków, które zyskają nowoczesny wygląd i funkcjonalność. Projekt zakłada m.in. dobudowanie drugiego toru, co pozwoli na zwiększenie przepustowości linii. Ponadto, na trasie pojawią się nowoczesne urządzenia sterujące ruchem oraz dwie stacje techniczne w Podlasku i Lipińskich Małych.

Nowe rozwiązania na trasie

Po zakończeniu inwestycji, kontrolę nad ruchem kolejowym przejmie Lokalne Centrum Sterowania w Białymstoku. Nowe perony będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, co podniesie komfort podróży. Niektóre stacje i przystanki zmienią swoją lokalizację, co również wpłynie na efektywność trasy. W ramach modernizacji, przystanek Dobrzyniewo Duże zostanie przekształcony w stację, co zwiększy jego znaczenie w sieci kolejowej.

Przyspieszenie podróży i poprawa bezpieczeństwa

Znaczącym elementem projektu jest poprawa infrastruktury drogowej wzdłuż trasy. Tradycyjne przejazdy kolejowo-drogowe zostaną zastąpione przez bezkolizyjne skrzyżowania, takie jak tunele i wiadukty. Dzięki temu powstanie 20 nowych wiaduktów drogowych oraz 12 kolejowych, co pozwoli na bezpieczniejszy i płynniejszy ruch. Zmiany te umożliwią pociągom osiąganie prędkości do 200 km/h, co skróci czas podróży między Białymstokiem a Ełkiem do 55 minut. Dodatkowo, transport towarowy skorzysta na zwiększeniu prędkości do 120 km/h dla składów o długości 750 metrów.

Przetarg i wyzwania proceduralne

PKP PLK ogłosiły przetarg na tę strategiczną inwestycję w ramach Rail Baltica na początku roku. Wykluczenie firm spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego z udziału w przetargu było decyzją podyktowaną względami bezpieczeństwa. Pierwotny termin otwarcia ofert był kilkakrotnie przekładany, a obecnie planuje się go na 7 sierpnia 2025 roku. Procedura przetargowa jest nadal w toku, a podpisanie umowy z wybranym wykonawcą planowane jest na koniec roku.

Postępy w Ełku

Stacja kolejowa w Ełku przeszła już znaczącą modernizację. Nowe perony oraz infrastruktura umożliwiają komfortowe korzystanie z usług kolejowych. Wyeliminowano przejazd kolejowy na rzecz nowego wiaduktu, co jest częścią większej strategii poprawy bezpieczeństwa i płynności ruchu. Niektóre elementy inwestycji czekają jeszcze na przyznanie dofinansowania, co jest ostatnim krokiem przed pełnym zakończeniem prac.