Jak innowacyjne podejście nauczyciela inspiruje uczniów do czytania literatury

Potrzeba ożywienia zainteresowań młodzieży w kierunku lektur szkolnych jest wspólnym zadaniem dla nauczycieli na całym świecie. Takie wyzwanie podjęła nauczycielka języka polskiego ze Szkoły Podstawowej nr 10 w Białymstoku, która wprowadziła nowatorskie podejście, skutecznie pobudzając chęć uczniów do czytania.

Unikalny sposób angażowania uczniów w lektury polegał na zastosowaniu elementów gastronomicznych. Przykładem jest lektura „W pustyni i w puszczy”. Ananas, babka piaskowa i murzynek – to elementy menu symbolizujące sceny i postaci z książki.

Dorota Kostecka, innowacyjna nauczycielka języka polskiego, zastosowała cukier puder do reprezentacji chininy w kontekście lektury. Uczniowie mieli za zadanie przypomnieć, jak kluczowy bywa ten składnik dla głównych bohaterów. Jak wspomina Daniel Alsztyniuk, jeden z uczniów: „Staś podał Nel chininę, aby ochronić ją przed malarią i uniknąć jej śmierci”.

Ambicją pani Kosteckiej było przełamać niechęć uczniów do lektur szkolnych. Chciała sprawić, aby literatura stała się dla nich źródłem radości i motywacji do poszukiwania wiedzy.

Jeden z uczniów, Gabriel Aszurkiewicz podkreślił zaangażowanie swoje i swoich kolegów: „Kiedy czujesz zainteresowanie czytaniem, proces staje się znacznie prostszy. Aby usiąść przy stole (nawiązującym do lektury), każdy z nas musiał wcześniej przygotować danie i wcielić się w postać z 'W pustyni i w puszczy’. To wymagało od nas pracy”.